У Києві показали сенсаційний байк МТ "Дніпро Динаміт" (фото)
"Доля єдиного екземпляра невідома", - писали історики техніки про давній амбітний проект київського мотозаводу - ендуро КМЗ-8.158-02 "Динаміт". Але раптом той унікальний байк був … виставлений на загальний огляд у Києві.
Про революційний "опозит" київського мотозаводу, який колись так і не пішов у серію, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Повернення легендиЦе той випадок, коли затертий титул "легенда" цілком виправданий. Прототип, про який ми тут говоримо, справді нагадує швидше призрак, аніж реальний продукт конструкторського бюро КМЗ.
Цей мотоцикл тривалий час був відомим лише вузькому колу шанувальників бренду - жоден з яких його ніколи не бачив наживо. Одна-дві фотографії и короткий опис конструкції - це все, що довгий час було відомо про київський ендуро.
Але у жовтні цього року в Києві на ВДНГ відкрилася виставка, присвячена 80-річчю Київського мотоциклетного заводу. І серед кількох десятків інших унікальних експонатів відвідувачі побачили той самий "Дніпро Динаміт" - у тому самому зеленому кольорі, що і на кількох відомих фотографіях і з характерними, як кажуть антиквари, "слідами зберігання".
Виявляється, на межі століть, коли мотозавод зазнав руйнації і його спадщина пішла у металобрухт, знайшлися люди, які врятували кілька найбільш цікавих машин.
Фото: попри зміну концепції, ця перспективна модель КМЗ зберігала фамільні риси "Дніпрів" (Костянтин Широкун, РБК-Україна)
У далеких 1980-х роках, продукуючи щороку по 80-100 тисяч мотоциклів МТ "Дніпро", КМЗ працював і над новими - як тоді казали, перспективними моделями.
Однією з принципово нових машин мав стати важкий байк класу ендуро під назвою "Динамит". Він отримав навіть офіційний заводський індекс КМЗ-8.158-02 і мав усі шанси стати зіркою мотоциклетного світу, але залишився лише прототипом.
Міцна і витривала екіпажна частина, 1,0-літровий двигун з чотириклапаними головками, великоходова підвіска, моноамортизатор… Конструкція базувалася на напрацюваннях спортивного підрозділу заводу, який займався кросовими мотоциклами та шосейними болідами.
Особливості КМЗ "Дніпро Динаміт"- Просторова рама з трубами збільшеного діаметра;
- Підвіска з великими ходами: 200 мм спереду, 205 мм ззаду;
- Задній моноамортизатор;
- Потужна телескопічна передня вилка;
- Дискове гальмо діаметром 280 мм;
- Дорожній просвіт 300 мм.
Мотоцикл отримав модний на той час обвіс, панель приладів, широке кермо, зручне дворівневе сидіння та паливний бак на 25 літрів. Але головною родзинкою став двигун:
- двоциліндровий опозитного компонування;
- робочий об’єм 998 см³;
- чотири клапани на циліндр;
- потужність 70 к.с. (при 6000 об/хв);
- карбюратори Bing;
- карданна передача на заднє колесо.
При сухій масі 220 кг мотоцикл демонстрував чудову динаміку на будь-якому покритті - в каталозі виставки максимальна швидкість вказана як "не менше 125 км/год". Для моделі ендуро, розрахованої в першу чергу на погані шляхи - дуже непоганий результат.
Було зібрано два екземпляри 1,0-літрового двигуна, один з яких пройшов повний цикл стендових випробувань, а інший залишився на дослідному зразку. Розробка і випробування двигуна і мотоцикла тривали з 1984 по 1993 рік, але у фінальному варіанті байк було складено 1991-го.
Фото: найцікавіше у КМЗ "Дніпро Динаміт" - його опозитний 1,0-літрвий двигун (Костянтин Широкун, РБК-Україна)
Попри технічну досконалість і ринкові перспективи, мотоцикл не потрапив на конвеєр. Держава як власник заводу не виділила інвестицій, а власних коштів чи кредитів для запуску виробництва завод на мав.
А пізніше, коли українські підприємства отримали більше економічної свободи, КМЗ вже сам не мав ресурсів для запуску виробництва.
На підприємстві розпочалися величезні проблеми зі збутом основної продукції - мотоциклів з коляскою МТ-11 та МТ-16, принципово змінилися ринкові умови, та ще й на територію підприємства (майже в центрі Києві) почали зазіхати забудовники…
Чи врятував би ендуро завод КМЗЗрештою, навіть якщо ендуро КМЗ-8.158-02 вдалося б запустити у серію, він би самотужки не врятував цілий завод. Машина такого класу в жодного з світових брендів не була масовою, і у киян її тираж теж не був би великим. А значить, принципово значущих прибутків він би не приносив.
Але ендуро, тим більше такого важкого підкласу, міг би стати гідним представником модельного ряду КМЗ. Між іншим, ювілейна виставка триває, і "Дніпро Динаміт" та інші історичні мотоцикли Київського мотозаводу ще можна побачити на власні очі.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали топ-5 доступних ретромотоциклів, які підкорять будь-якого колекціонера.
Також в окремій статті ми розповідали про ескортні мотоцикли "Дніпро" та іншу еліту мотоциклетного світу.
При підготовці статті були використані матеріали Оppozit, КМЗ і Zvuk Zaliza.