Логотип Вінниці

Наша Вінничина

Через цю помилку горить коробка: як перевірити оливу в АКП

Всі новини | 27.10.2025 08:00

Через цю помилку горить коробка: як перевірити оливу в АКП

Щоб автоматична трансмісія завжди забезпечувала точне перемикання і комфортне рушання, вона потребує хоча б мінімального догляду. Проста на перший погляд перевірка рівня оливи в ній на ділі викликає багато запитань.

Про те, як правильно визначити рівень масла в коробці-автоматі, читайте в матеріалі РБК-Україна.

Рівень оливи в АКП

Спершу варто уточнити, що тут мова піде про класичні автоматичні коробки передач - ті, що мають гідромеханічну конструкцію. Тобто ми поговоримо про трансмісії з фрикційними елементами та гідротрансформатором, а не варіатори чи роботизовані коробки обох типів.

І ще одне зауваження - ми не будемо розглядати ті сучасні автомобілі, де рівень масла в АКПП контролюється електронікою, а не водієм. У таких авто під капотом немає щупа - як немає і потреби власнику самостійно перевіряти рівень рідини.

Зазначимо, що називати робочу рідину гідромеханічного автомата маслом не зовсім правильно. Адже вона не тільки змащує, а й виконує інші функцій, та й називається офіційно ATF, automatic transmission fluid - рідина для автоматичних трансмісій.

Фото: від рівня оливи (ATF) в автоматичній коробці передач залежить її довговічність (unsplash.com)

Для чого міряти рівень ATF

Автоматична коробка передач - агрегат складний і недешевий, і його ресурс бажано не скорочувати помилковими діями користувача. Тим більше що і ремонт АКП стає у вагому суму, та ще й кваліфікованих майстрів знайти не завжди просто.

При цьому саме рівень оливи суттєво впливає на справність трансмісії, і низький або надмірний рівень ATF може призвести до серйозних проблем.

Якщо оливи в АКП замало

Коли рідини недостатньо, у багатьох точках коробки виникає сухе тертя, що спричиняє перегрів і прискорений знос деталей. Якщо ж масла забагато, воно може спінюватися, що знижує тиск у системі, порушує перемикання передач, викликає ривки та пробуксовування.

Хоча на практиці не кожне відхилення від норми призводить до критичних наслідків, дотримання правил техобслуговування - особливо тих, що встановлені виробником - є обов’язковим.

Обов’язкові умови для перевірки

Попри те, що процедура здається простою, інструкції автовиробника передбачають низку умов. І вони можуть відрізнятися залежно від марки авто та типу трансмісії:

1. Автомобіль має стояти на рівній горизонтальній поверхні.

2. Коробка повинна бути прогріта до робочої температури. Для цього слід перед тим проїхати кілька кілометрів (орієнтуйтесь також на температуру двигуна).

3. На місці потрібно повільно та послідовно перемкнути всі режими АКПП.

4. Далі - залежно від моделі авто - селектор слід встановити в положення P або N.

5. У деяких автомобілях двигун має залишатися ввімкненим, в інших - бути заглушеним не більше ніж 1–2 хвилини тому.

6. Витягніть щуп, протріть його чистою серветкою, вставте назад, одразу витягніть знову та зафіксуйте рівень масла. Він має бути між позначками Min і Max у зоні Hot (гаряча).

Зазначимо, що на щупах багатьох коробок є також зона Cold (холодна), яка використовується для перевірки рівня рідини в непрогрітій трансмісії. Такий замір менш точний і слугує радше для загального контролю наявності масла. Буває, на щупі також вказано тип рідини, яку слід заливати саме в цю коробку.

Найголовніше

Якщо у вас немає доступу до заводської інструкції або перевіреної СТО, а виникли сумніви щодо кількості масла в АКПП - дійте логічно. Щуп завжди має позначки для температурних зон - Hot (гаряча) і Cold (холодна). Орієнтуйтесь на них відповідно до температури двигуна.

Незалежно від того, працює двигун чи ні, якщо рівень оливи знаходиться між позначками Min і Max - це означає, що рідина в коробці є, і ви можете безпечно доїхати до дому або найближчої майстерні. А вже там слід провести повноцінну перевірку за всіма правилами та, за потреби, скоригувати рівень ATF - або замінити її свіжою.

Раніше в нашій публікації ми обговорювали, як водії вбивають свою коробку-автомат і що робити, щоб не пристати до їхнього числа.

Також в окремій статті ми розбирались, у чому різниця між "автоматом", "роботом" і "механікою", та яка коробка передач буде ідеальною саме для вас.

При підготовці статті були використані матеріали Autobild, Motor і Autoria.