Не копія Fiat. Як створювали перший "Запорожець": факти і архівні дані
Стійке переконання диванних експертів в тому, що "Запорожець" був скопійований з італійського однокласника, розбивається об елементарне порівняння машин. Реабілітуємо "горбатого" - він, до речі, днями святкує 65-річчя.
Про шість відмінностей і три "схожості" ЗАЗ-965 і Fiat-600 читайте в матеріалі РБК-Україна.
Як народився "Запорожець"Отримавши завдання створити доступний і міцний (нетипове поєднання!) автомобіль, інженери довго обмірковували, якою має бути його концепція.
Наскільки майбутній "Запорожець" може бути малим, наскільки дешевим? А місткість, запас потужності, прохідність? Було закуплено більше десятка європейських малолітражок і мікролітражок – вивчали, тестували, порівнювали.
У вітчизняних умовах випробовували все, що могло сподобатись споживачам, від мотоколясок (за радянською класифікацією - "інвалідок") марки BMW до повнорозмірного Volkswagen Kafer. Але зрештою зробили повністю своє авто - жодна з іномарок не підійшла до вітчизняного клімату, шляхів і мережі СТО.
На кого схожий "Запорожець"Попри поширені переконання деяких "знавців", ЗАЗ-965 не є копією жодного закордонного автомобіля. Звісно, він має низку технічних рішень, характерних для тієї епохи - зокрема, єдиний блок двигуна, коробки передач і головної передачі, торсіонну передню підвіску та задньомоторне компонування.
Подібні елементи можна знайти в багатьох моделях того часу, адже абсолютно унікальних машин не існує. (Жива ілюстрація - нинішні компатні автомобілі. Абсолютна більшість яких має передній привод з поперечно розташованим двигуном, підвіску Mc-Pherson спереду і торсіонну балку ззаду, клиноподібний профіль передка і тип кузова хетчбек.)
Єдине, що в ЗАЗ-965 справді схоже з іноземним аналогом - це передня частина кузова, подібна до компактного Fiat 600. Але давайте розглянемо все в деталях.
Фото: копіювати іномарку при створенні "Запорожця" сенсу не було - гідних прототипів в Європі не знайшли (Ігор Широкун, РБК-Україна)
Автомобільні журналісти РБК-Україна не раз мали нагоду предметно порівняти ЗАЗ-965 "Запорожець" і його однокласника, культового для кількох країн Європи автомобільчика Fiat 600 зразку 1955 р. Саме його диванні експерти називають прототипом "горбатого". Якщо коротко, результати порівняння такі:
Що спільного у "Запорожця" і Fiat
- Технологічне членування кузова на великі деталі: суцільне днище і суцільні бокові панели. Силова схема кузова схожа, але відрізняється ззаду і спереду;
- Рішення схеми трансмісії - коробка передач, поєднана з головною передачею. Вперше така з’явилася не на Fiat, а ще на довоєнних прототипах, зокрема на Volkswagen Kafer 1938 року;
- Дизайн передньої частини кузова.
Що відмінного у ЗАЗ і Fiat
- Тип кузова. ЗАЗ – седан, Fiat – фастбек. Тобто у "нашого" корма з виступаючим капотом, у "італійця" – падає донизу однією лінією.
- Розміри. Наш "земляк" на 12 см довше, на 1,5 см ширше і на 4 см вище;
- Дизайн боковин. У "Фіатіка" борти з архаїчними опуклими виштамповками - рудиментами старомодних крил, у "ЗАЗика" – по-сучасному гладкий борт;
- Передня підвіска. Принципова різниця: у Fiat - старомодна поперечна ресора (одна!), у "Запорожця" - два торсіони і дві пари повздовніх важелів;
- Діаметр коліс. В "італійця" - маленькі 12-дюймові, у "Запорожця" - більші 13-ті. Різниця в дюйм на ділі дуже важлива;
- Двигуни. У "нашого" - V-подібний з повітряним оходженням, у "італійця" - рядний водяного охолодження, з радіатором, прилаштованим у правому крилі;
- Схема розміщенні двигуна. У ЗАЗа він підвішений під заднім вікном, а у Fiat спирається на підсилений задній брус;
- Салон. "Запорожець" найбілш просторий у своєму класі автомобіль, його салон у довжину (1840 мм) і ширину (1 300 мм) більший не тільки за "шестисотку", а й за всіх європейських однокласнків, з якими його порівняли випробувачі за під час створення.
Сперечатись про те, скопійований "ЗАЗик" чи ні, немає сенсу – машині схожі тільки обрисами передка. Але, на жаль, жоден з диванних експертів не помітив іншої, справді унікальної риси "Запорожця".
Елементарних інженерних знань достатньо, щоб помітити: в бюджетному "ЗАЗику" не прослідковується жодного бюджетного технічного рішення. Всі вузли і агрегати виконані, як у "дорослих" автомобілів - і з точки зору матеріалів, і з точки зору конструкції. Але цевже тема іншої розмови.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали стильне спорткупе "Запорожець Спорт 900" КД, яке могло б стати хітом 60-х.
Також в окремій статті ми розбирались чому в "Запорожця" мотор ззаду і що це давало водію?
При підготовці статті були використані матеріали ЗАЗ і Autocentre.